Търговската марка като обект на индустриалната собственост представлява знак, който е способен да отличава стоките или услугите на едно лице от тези на други лица и може да бъде представен в Държавния регистър на марките по начин, който позволява ясно и точно да се определи предметът на закрилата, предоставена с регистрацията. Такива знаци могат да бъдат например: думи, включително имена на лица, букви, цифри, рисунки, фигури, формата на стоката или на нейната опаковка, цветове, звуци или всякакви комбинации от такива знаци. Уредбата на търговските марки е поместена в Закон за марките и географските означения (ЗМГО).
В днешно време марките са основен инструмент за развитието, популяризирането и осъществяването на пълноценна търговска дейност в динамичния стокооборот. Освен като средство за защита от неправомерно използване на знака от други търговци, марката представлява сама по себе си инвестиция, която бива самостоятелен актив на търговското предприятие. Марките, както и самите заявки за регистрация, могат да бъдат обект на прехвърлителни сделки, да служат като обезпечение по предявен и бъдещ иск, както и самостоятелен обект на особен залог по реда на Закона за особените залози (ЗОЗ). С настоящата статия ще Ви запознаем с някои от видовете марки, техните особености и обхвата им на закрила.
На първо място, марките биват индивидуални, колективни и сертификатни.
- Индивидуалната марка служи за означаване на стоки или услуги, произвеждани или предлагани на пазара от притежателя на марката. Търговските марки могат да бъдат притежание на две или повече лица, като разпореждането с тях се осъществява със съгласието на всички притежатели.
- Колективна марка е такава, която е посочена като такава при подаване на заявката за регистрация, която е притежание на сдружение на производители, търговци, на лица, извършващи услуги, които са правоспособни съгласно приложимото право, както и на юридически лица - субекти на публичното право, и която е способна да отличава стоките или услугите на членовете на сдружението от стоките или услугите на други лица. Колективната марка се използва съгласно правила, приети от сдружението и представени в писмена форма в Патентното ведомство при подаване на заявката за регистрация.
- Сертификатната марка е марка, която е посочена като такава при подаване на заявката за регистрация и която е способна да отличава стоките или услугите, по отношение на които притежателят ѝ удостоверява материала, метода на производство на стоките или начина на предоставяне на услугите, качеството, точността или други техни характеристики, с изключение на географския произход, от стоките или услугите, чиито характеристики не са удостоверени по този начин. Особеното при сертификатните марки е, че те се използват от други лица с разрешението и под контрола на притежателя на марката. Смисълът ѝ е да установи външен контрол върху качеството на предлаганите стоки и услуги.

Друг основен класификационен признак за марките е тяхното деление според индивидуализацията им.
1. Най-често разпространения вид марка е словната/словесната. Тя се състои от букви и/или думи и/или цифри и/или други знаци и комбинации от тях. Това са повечето регистрирани марки. Словните марки могат да бъдат с определено значение или да бъдат изкуствено образувани думи. При словната марка се защитава самото словосъчетание - без цвят и без специално изписани шрифтове.
2. Фигуративни марки - те се състоят от произволни или геометрични фигури като могат да са изображения на хора, животни, предмети, геометрични фигури и пр. Пример за фигуративна марка са трите черни ленти на „Adidas“.
3.Комбинирани марки. Комбинираната марка съчетава фигуративни и словесни елементи и/или цветове. Възможно е фигуративният или словният елемент да бъдат регистрирани и като самостоятелни марки, и да участват заедно в комбинираната марка. Комбинирана ще бъде и словна марка, когато словосъчетанието е изписано със специфичен шрифт. Типичен пример е марката на напитката Coca-Cola. Специфичният шрифт прави тази марка комбинирана като съчетание на словна и графична марка.
4.Триизмерни марки. Те са релефни, обемни и пространствени. Те се състоят обикновено от формата на стоката или от нейната опаковка. Бутилката на Coca-Cola е регистрирана като обемна, релефна, триизмерна марка, защото има отличителен характер и самата бутилка не произтича от естеството на самата стока.
5. Следващият вид марки са цветните марки. Те се състоят от цвят или от комбинация от цветове. За да бъде възможна регистрацията на такава марка, цветът трябва да е придобил отличителност чрез неговото използване по отношение на стоката на едно лице, дори и едноцветна марка ще се превърне в годен обект за регистрация, защото ще приемем ,че има отличителен характер. Типичен пример за това е лилавият цвят като марка на „Milka“.
6. Марки на движение. Те се състоят в промяна позициите на елементите на марката.
7. Холограмни марки. Такива марки предоставят високо ниво на закрила, тъй като не подлежат на имитация.
8. Звукови марки. Това е марка, която се състои изключително от звук или комбинация от звуци. Така през 1994г. е направен опит да се регистрира специфичния звук на двигателя на мотоциклетите „Harley Davidson“.
9. Позиционни марки. Те се състоят от специфичния начин, по който марката е поставена или прикрепена чрез залепване, щамповане, обгаряне и други начини.
10. Мултимедийни марки. Състоят се от свързани изображения, комбинирани от образ и звук. Малък видеоклип може да бъде регистриран като марка за стока или услуга.
11. Други марки – това са марки, които се състоят от знаци, за които все още няма утвърден формат на представяне. Такива могат да бъдат, например, обонятелни марки, вкусове марки, светлинни марки и др. Например, правени са опити от “Chanel” да се регистрира известният им аромат № 5 като ароматна марка в Обединеното кралство, но заявлението е отхвърлено именно поради това, че ароматът на парфюма е самата същност на продукта. Въпреки това, някои описания на ароматни марки са изпълнили всички условия и са успешно регистрирани. Такива примери са: тенис топки с аромат на прясно окосена трева, гуми с "цветен аромат / миризма, напомняща на рози".
За да бъде успешно регистрирана, законът изисква марката да има свойството отличителност. Отличителната способност на марката трябва да е налице както към момента на заявяване за регистрация, така и към целия период на регистрацията. Ако липсва отличителна способност, това е първото абсолютно основание за отказ за регистрация на марката. Ако марката загуби отличителна способност впоследствие, това е основание за отмяна на марката. Например марка "спорт" не би могла да бъде регистрирана и закриляна, поради липсата на отличителност.
Друга предпоставка, която трябва да е налице, за да бъде регистрана марката, е знакът да може да се възпроизвежда многократно без изменение. От друга страна знакът трябва да може да бъде възприет обективно от лицата.

Според териториалното действие на закрилата марките биват:
1. Национална марка - тя е най-популярната. Това са марките, заявени в Патентното ведомство и са вписани в Държавния регистър. Обхватът на закрила е ограничен само до територията на Република България. Срокът на закрила е 10 години, който тече от датата на подаване на заявката и може да бъде подновяван неограничен брой пъти.
2. Марката на Европейския съюз се регистрира в Службата на ЕС за интелектуална собственост (EUIPO) при условията и по реда на Регламент 2017/1001. Марката на ЕС има единен характер. Тя получава закрила на територията на всички държави-членки на ЕС. Всяка марка, регистрирана в EUIPO има действие на територията на България и притежателят й се ползва с всички права по ЗМГО.
3. Третият вид марка съгласно териториалното действие на марката е международната марка. Международни са марките, регистрирани по реда на Мадридската спогодба и протокола към нея. Международните марки получават закрила на териториите на държавите, посочени при регистрацията или при последващо разширение. Всяка българска национална марка може да се регистрира като международна. Заявката се подава чрез Патентното ведомство. Предпоставка за международна заявка е наличието на регистрирана или заявена национална марка.
Преценката при избора на вид и обхват на марката е от изключително значение за последващата ѝ употреба, тъй като веднъж заявена, впоследствие не могат да бъдат внасяни промени относно вида и предмета ѝ. Следва да бъдат съобразени множество фактори, за да бъде максимално ефективна закрилата, която предоставя търговската марка.
При възникнали въпроси във връзка с регистрацията на търговска марка, не се колебайте да се свържете с нас на office@peshkovski.bg.
Настоящата публикация има информативен характер и не представлява правен съвет или правна консултация.
Comments