Актуална информация за двойно обозначаване на цените на стоките и услугите в лева и евро
- Савина Найденова
- 2.09
- време за четене: 5 мин.
Във връзка с въвеждането на единната европейка валута („евро“) в Република България, Законът за въвеждане на еврото в Република България („ЗВЕРБ“) предвижда период, в който цените на всички стоки и услуги, предлагани на потребителите, трябва да се изписват едновременно в левове и евро. Целта е да се улесни преходът към новата валута, като се гарантира прозрачност и информираност, съгласно изискванията на ЕС. С обнародвания в брой 65 от 08.08.2025 г. на Държавен вестник Закон за изменение и допълнение на Закона за въвеждане на еврото в Република България законодателят допълва изискванията за двойно обозначаване.

· Период на двойно обозначаване
Съгласно приетите промени в ЗВЕРБ, двойното обозначаване ще се прилага за период, започващ от 08.08.2025 г. (един месец след Решението за приемане на еврото на 08.07.2025 г.) и ще продължи до 08.08.2026 г.
· Какво означава двойно обозначаване?
Съгласно допълнителните разпоредби на ЗВЕРБ „двойно обозначаване на цените" е едновременно обозначаване на цените на стоките и услугите в евро и в левове.
Съгласно закона „стока" е:
а) всяка движима материална вещ, стоки са и вода, газ и електрическа енергия, когато се предлагат за продажба, опаковани в ограничен обем или в определено количество;
б) всяка движима материална вещ, която съдържа цифрово съдържание или цифрова услуга или е взаимосвързана с цифрово съдържание или с цифрова услуга по такъв начин, че липсата на цифровото съдържание или цифровата услуга би попречила на стоката да изпълнява своите функции („стока, съдържаща цифрови елементи").
Регламентирано е, че „услуга" е всяка материална или интелектуална дейност, която се извършва по независим начин, предназначена е за друго лице и не е с основен предмет прехвърляне владение на вещ.
В преходния период всички търговци са задължени да показват цените си и в лева, и в евро. Това включва не само физически и онлайн магазини, но и ресторанти, хотели, туристически агенции, електронни каталози, мобилни приложения, рекламни материали, менюта, ценоразписи и др.
· Основни изисквания
Цените на всички стоки и услуги, които се предлагат на потребители, се обозначават в евро и в левове за посочения период, като за цените в евро се прилагат правилата за превалутиране по чл. 12 от ЗВЕРБ и съответно за закръгляване или по специалните правила за закръгляване, предвидени в ЗВЕРБ.
При двойното обозначаване на цените на стоките и услугите цените в евро и в левове се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, недвусмислено и лесно разбираемо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт и по начин, който не въвежда потребителите в заблуждение. Двете цени са придружени с изписване на съответната валута, отличителен знак или съкращение, направено с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт, позволяващо лесното им разпознаване.
При търговски съобщения и реклама в аудио- и видеоформат, които имат за цел насърчаване продажбата на стоки и услуги, цените може да се представят устно само в левове до датата на въвеждане на еврото, а след нея, само в евро (чл. 16 от ЗВЕРБ).
· Изключения от двойното обозначаване
Не се изисква двойно обозначаване в следните случаи:
Продажна цена на стоки или платежни инструменти, когато е трайно поставена върху продукта и е технически невъзможно да бъде дублирана;
Тютюневи изделия, при които цената е изписана на опаковката или бандерола;
Горива – цените, изписани на ценови табели и дисплеи на бензинови колонки;
Таксиметрови услуги, при които цената се визуализира чрез таксиметров апарат;
Документи по чл. 112, ал. 1 от ЗДДС;
Цената, посочена на етикети, издавани от електронна везна за измерване на маса;
Цената на стоката или услугата, визуализирана на автомати, устройства и системи на самообслужване, включително без електрическо захранване;
Продажната цена, отпечатана трайно върху персонализирани превозни документи на хартиен носител;
Продажната цена на книги, учебници, учебни помагала и други печатни произведения, включително познавателни книжки и учебни комплекти, детски книги с илюстрации, за рисуване или оцветяване, печатни или ръкописни нотни издания.
Въпреки въведените изключения, лицата по чл. 12, ал. 1 от Закона за автомобилните превози следва да изпълняват задължението за двойно обозначаване на цените от 31 октомври 2025 г. Двойното обозначаване на продажната цена на книги, учебници, учебни помагала и други печатни произведения, включително познавателни книжки и учебни комплекти, детски книги с илюстрации, за рисуване или оцветяване, печатни или ръкописни нотни издания започва на 1 януари 2026 г.
Съгласно чл. 43 от ЗВЕРБ пощенски марки, лотарийни игри с предварително определен резултат, купони за отстъпка, купони за стойността на върнатите стоки, ваучери, включително ваучери за храна, други ценни книжа на приносител, компенсаторни инструменти, както и платежни инструменти, както и тютюневи изделия, персонализирани превозни документи, отпечатани на хартиен носител, книги, учебници, учебни помагала и други печатни произведения, включително познавателни книжки и учебни комплекти, детски книги с илюстрации, за рисуване или оцветяване, печатни или ръкописни нотни издания, които са били в продажба, в обращение или освободени за потребление на територията на страната преди датата на въвеждане на еврото в Република България и на които стойностите са изразени в левове, се използват и след датата на въвеждане на еврото до изтичане на срока им или се реализират в търговската мрежа до изчерпване на наличностите при прилагане на официалния валутен курс и в съответствие с правилата за превалутиране и закръгляване.
· Цена върху опаковката само в левове?
Ако цената в левове вече е отпечатана върху опаковката, не е необходимо тя да се препечатва с цената в евро. Достатъчно е да се добави стикер/етикет с цената в евро върху опаковката или да се постави етикет с цена в евро в близост до продукта, например на рафта или щанда.

· Коя цена е водеща – в евро или в левове?
Законът не задължава коя от двете валути да бъде водеща. Търговецът сам може да избира дали цените ще са една до друга или една под друга и коя ще е изписана първа – тази в евро или левове.
Важно е информацията да бъде представена честно и ясно, без да подвежда потребителите. Задължителни остават и изискванията на Закона за защита на потребителите, включително забраната за нелоялни търговски практики.
· Предоставяне на информация от търговци
В периода на двойно обозначаване на цените търговците, осъществяващи дейност с предмет търговия на дребно с хранителни стоки, алкохолни и безалкохолни напитки, тютюневи изделия, нехранителни стоки и лекарствени продукти, с оборот за предходната финансова година над 10 000 000 лв. са длъжни да публикуват ежедневно до 7.00 часа в машинночетим формат, позволяващ извличане на данни, на интернет страниците си информация за деня за индивидуалните продажни цени на предлагани за продажба стоки от състава на голямата потребителска кошница, определени от Комисията за защита на потребителите. Когато търговец не поддържа интернет страница, той ежедневно предоставя на Комисията за защита на потребителите информацията в машинночетим формат, позволяващ извличане на данни. Когато в отделните обекти на търговеца през един и същи период се предлагат едни и същи стоки с различни крайни цени, информацията се публикува, съответно предоставя отделно за всеки обект. Търговците публикуват ценови листи, съдържащи следната информация: данни за търговския обект, име на продукта, марка, нетно количество, цена на дребно, категория, както и данни за намалението на цената, срок на намаление на цената, референтната цена, прилагана преди намалението, текущата намалена цена, както и процентното изменение между двете цени.
В тази връзка Комисията за защита на потребителите създава и поддържа публично достъпен интернет портал и публикува ежедневно индивидуалните продажни цени и всички данни.
Търговците, попадащи извън обхвата на задължително предоставяне на информация, могат доброволно да приложат разпоредбите в ограничен обхват, като данните, подадени от тях, се публикуват на интернет портала поддържан от Комисия за защита на потребителите.
· Помощ за търговците
Комисията за защита на потребителите („КЗП“) предоставя примерни образци на етикети с двойно обозначени цени. Те са публикувани на официалния сайт на КЗП: https://kzp.bg/bg/za-evroto/163
При възникнали въпроси относно настоящата статия не се колебайте да се свържете с нас на office@peshkovski.bg
Настоящата публикация има информативен характер и не представлява правен съвет или правна консултация.
Коментари