top of page
Търсене

Анализ на промените в Закона за движението по пътищата (ЗДвП)

  • Снимка на автора: Савина Найденова
    Савина Найденова
  • 2.09
  • време за четене: 6 мин.

С брой 64 от 05.08.2025 г. на Държавен вестник бяха обнародвани съществени изменения и допълнения в Закона за движението по пътищата (ЗДвП), които целят да актуализират нормативната уредба и обхващат множество области. Според част от промените вече общинските камери и камерите на ТОЛ-системата могат да установяват превишена скорост, а шофирането в извънградски условия с над 40 км/ч над разрешеното води до глоба от 600 лева и отнемане на свидетелството за управление на МПС за 2 месеца.

 

По-долу разглеждаме част от най-значимите изменения по теми.


ree

 

  • На първо място, ще се спрем върху въведените за първи път правила относно средната скорост на пътя.

 

Промените регламентират, че средната скорост е скоростта, с която пътно превозно средство изминава за определено време определен участък от пътя, установена с автоматизирано техническо средство или чрез система за секционен контрол на средната скорост. Нарушения за средна скорост могат да бъдат установявани от органите, чрез системи за секционен контрол на средната скорост. Регламентира се също и понятието „система за секционен контрол на средната скорост“, което е одобрена и проверена система за измерване на средната скорост на превозно средство в определен участък от пътя. Тя използва камери, монтирани в началото и края на участъка, като всяко превозно средство се класифицира и се идентифицира както на влизане, така и на излизане, а идентификационната информация е придружена от точни времеви подписи заедно с времето за изминаване на разстоянието, на базата на което се изчислява средната скорост. Ако средната скорост на дадено превозно средство е по-висока от разрешената в контролирания участък, системата генерира информация за нарушението. Цифровото доказателство за нарушението включва снимки на автомобила от момента на влизане и излизане, както и метаданни. За място на нарушението при установяване на превишаване на средната скорост се счита крайната точка от контролирания участък от пътя, за който е установено нарушението.

 

Електронната система за събиране на пътни такси създава доклади за секционен контрол на средната скорост. За всяко установено превишаване на средната скорост за съответния контролиран участък от пътя автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите заедно с приложените към тях, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговия регистрационен номер, датата, часа, посоката на движение, установената средна скорост на движение в контролирания участък от пътя и местонахождението на техническите средства – част от системата. Електронната система осъществява обмен на информация с автоматизирани информационни системи на Министерството на вътрешните работи с цел предоставяне на докладите, за осъществяване на административнонаказателна дейност от органите.

 

Водач на моторно превозно средство или на състав от пътни превозни средства, който превиши средната скорост за съответния контролиран участък от пътя с посочените стойности, се наказва с наказание за съответното превишаване на скоростта. Превишаването на средната скорост и глобите за това съответстват на размера на нарушенията и глобите предвидени за превишаване на максималната скорост.

 

Промените, касаещи средната скорост, влизат в сила от 06.09.2025 г.

 

  • Технически преглед вече няма да може да се преминава, ако преди това не са платени всички глоби по електронни фишове.

 

Регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета и пътните превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел, подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност. Новото е, че преглед за проверка на техническата изправност на пътно превозно средство се извършва след установяване на липсата на задължения на собственика или вписания в свидетелството за регистрация ползвател, като се извършва проверка чрез автоматизиран обмен на информация между информационните системи, като условията, редът и начините за обмен на информация, видът и форматите на данните ще се определят с акт на министъра на вътрешните работи и на министъра на транспорта и съобщенията.

 

Промените в тази част влизат в сила от 06.05.2026 г., 9 месеца след обнародването на брой 64 от 05.08.2025 г. на Държавен вестник.

 

  • Контрол за наличие на сключен и действащ договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите.

 

Електронната система за събиране на пътни такси ще създава доклади при установяване на пътно превозно средство, подлежащо на периодичен преглед, което участва в движението без извършен преглед и управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите. Към създадените доклади автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, както и данни за наличие на сключен и действащ договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите. Докладите представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по участък от път, местонахождението на техническото средство - част от системата, и наличието на сключен и действащ договор за задължителна застраховка.

 

С цел осъществяване на контрол за наличие на договор за задължителна застраховка Агенция „Пътна инфраструктура" предоставя на МВР информация, установена чрез електронната система за събиране на пътни такси, за регистрационните номера на пътните превозни средства, преминали по платената пътна мрежа на Република България. В тази връзка, МВР извършва проверка на пътните превозни средства за наличие на действащ застрахователен договор чрез обмен на информация с Гаранционния фонд по чл. 518 от Кодекса за застраховането. При установена липса на действащ застрахователен договор МВР получава от Агенция „Пътна инфраструктура" статични изображения във вид на снимков материал от преминаването, засечено от електронната система за събиране на пътни такси.

 

Промените, касаещи създаването на доклади от Електронната система за събиране на пътни такси влизат в сила 9 месеца след обнародването на брой 64 от 05.08.2025 г. на Държавен вестник (06.08.2025 г.), а промените, касаещи обмяната на информация с цел осъществяване на контрол за наличие на сключен застрахователен договор, влизат в сила 6 месеца след обнародването на Държавен вестник (06.08.2025 г.).


ree

 

  • Нови правила за водачите на велосипеди и индивидуални електрически превозни средства

 

Обновена е регламентацията относно водачите на велосипед. Съгласно промените водачът на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка или светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение, в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява велосипеда с включена бяла или жълта светлина отпред, при пресичане на платното за движение на пешеходна пътека да слезе от велосипеда и да пресече на собствен ход. В същото време на водача на велосипед се забранява да превозва други лица върху велосипеда, освен деца до 6-годишна възраст или с тегло до 27 кг на специално предвидени и сертифицирани столчета или седалки, освен ако велосипедът е произведен за ползване от повече от едно лице, да превозва други лица върху велосипеда, ако е на възраст под 18 години, по време на движение да използва мобилен телефон, друго мобилно устройство за комуникация или друго средство, отклоняващо вниманието му, освен устройства, позволяващи използването им без участието на ръцете му,  да води животни, ако се движи по платното за движение.

 

Промените относно индивидуалните електрически превозни средства определят минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство, която е шестнадесет години.  Регламентирано е, че водачът на такова превозно средство е длъжен да се движи по велосипедната инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение, да се движи с изправно индивидуално електрическо превозно средство, което развива максимална скорост до 25 км/ч,  да ползва защитна каска, при намалена видимост да е с включени светлини и да ползва светлоотразителна жилетка или светлоотразителни елементи, при пресичане платното за движение на пешеходна пътека - да слезе от индивидуалното електрическо превозно средство и да пресече на собствен ход, да има валидна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите. На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено да управлява индивидуално електрическо превозно средство, което не е регистрирано, развива скорост, по-висока от 25 км/ч, да се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч, като ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура, да се движи в тъмната част на денонощието, да превозва други лица, да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци и други забрани, подробно описани в чл. 80а, ал. 2 от Закона за движение по пътищата.

 

Промените в тази част влизат в сила от 06.09.2025 г.

 

При възникнали въпроси относно настоящата статия не се колебайте да се свържете с нас на office@peshkovski.bg

 

Настоящата публикация има информативен характер и не представлява правен съвет или правна консултация.

Коментари


bottom of page